Goed idee of marketingargument?
Vandaag de dag beginnen sommige fabrikanten voor de Europese markt voertuigen met bidirectionele oplaadmogelijkheden (V2H of V2G) aan te bieden, waardoor u ze kunt gebruiken als een soort grote huishoudbatterij om elektriciteit te leveren aan externe apparaten zoals computers, elektrische fietsen, elektrische barbecues,… en zelfs om ze aan te sluiten op uw woning om uw netwerk van stroom te voorzien.
Het enige nadeel dat we aan deze zeer sympathieke mogelijkheid kunnen toevoegen, is dat een auto in de eerste plaats bedoeld is om u van punt A naar punt B te brengen en dat de garantie van uw fabrikant wordt berekend op basis van het aantal laad- en ontlaadcycli of kilometers.
Als u uw voertuig intensief gebruikt als huishoudbatterij, zult u onvermijdelijk het aantal laad- en ontlaadcycli verhogen in vergelijking met de afgelegde kilometers.
Met het weten van de kosten van een elektrische autobatterij (tussen 8.000€ en 10.000€), beseffen we al snel dat deze optie, zo vaak mogelijk, beperkt moet blijven tot noodsituaties of als back-up.
We kunnen dus zeggen dat vanuit ecologisch oogpunt dit alleen maar voordelen heeft, als u beschikt over een fotovoltaïsche installatie kan de batterij van uw elektrische auto u helpen om meer groene energie op te slaan om te gebruiken op momenten van hoge consumptie.
Vanuit economisch oogpunt, vergeet niet het prijsverschil tussen een traditionele huishoudbatterij en een V2G-batterij, vooral als u deze na 4 jaar moet vervangen.
Het is dus een zeer mooie ontwikkeling om met voorzichtigheid te gebruiken.